Nezničitelné plasty
Štve tě, že běžné plasty toho moc nevydrží a jejich oprava vteřinovým lepidlem je jen krátkodobým řešením? Pak tě nový objev určitě potěší.
V pravěku křesali lidé křemeny, indiáni rozdělávali oheň pomocí tření dřev. V dnešní době se používají k rozdělání ohně nejčastěji sirky nebo zapalovač. Kdy vznikl první zapalovač a jak vlastně funguje?
Oheň je člověku známý už od pravěku. Syrové maso a zima bylo na denním pořádku, ale když člověk poznal oheň, začal ho využívat ke svému prospěchu, především k úpravě masa. Dříve se oheň udržoval po celý den a byl důležitý pro přežití. V dnešní moderní době používáme zápalky a zapalovač.
První známý zapalovač, nazývaný Dobereinerova lampa, byl vynalezen v Německu roku 1823 a získal název podle svého vynálezce, chemika Johanna Wolfganga Dobereinera. S dnešním zapalovačem však neměl skoro nic společného. Jako palivo se používal čistý vodík, který vznikal reakcí zinku s kyselinou sírovou. Zažehnutí bylo katalyzováno platinou, což bylo velmi drahé a také nebezpečné. Zapalovač byl nevhodný svojí velikostí, a proto byl umístěn většinou na stole v kuřáckém salonku vyšších vrstev společnosti, která si ho mohla dovolit.
Moderní zapalovač se začal vyrábět ve 30. letech 20. století. K výrobě zapalovačů přispěl objev ferroceria v roce 1903. Ferrocerium je slitinou převážně ceria, lanthanu a železa, která při tření o drsný povrch vytváří jiskry o teplotě kolem 1600 °C. Ferrocerium se používá jako křesadlo, ale dnes ho můžeme nahradit například piezoelektrickými krystaly. Ve 30. letech 20. století se začal vyrábět dodnes známý Zippo zapalovač, který se plnil benzínem. V 50. letech se začaly zapalovače plnit butanem, který je bezpečnější, protože jeho plamen lze dobře korigovat, a také nezapáchá tolik jako benzín.
Benzín je směs uhlovodíků a lze jej získávat z ropy frakční destilací. Stejně tak i butan, ale ten se většinou vyrábí ze zemního plynu. Princip zažehnutí je u obou zapalovačů podobný. Benzínové zapalovače mají víčko, které slouží k ochraně vysychání knotu, ale také k zhasnutí plamene. V benzínových zapalovačích vzlíná benzín po knotu do horní komory, kde se jeho páry uvolňují a při škrtnutí jsou zažehnuty jiskrou. Naproti tomu v butanovém zapalovači je stlačený plyn v kapalné formě, a při škrtnutí se otevře vzduchotěsný ventil a unikající plyn tak začne hořet.
Je zapotřebí takových pomocníků, jako je zapalovač? Možná by nebylo tolik kuřáků, kdyby museli křesat kameny :-).
Zdroje: