Skřivani, sovy a káva

files/Clanky/Images/kofein.jpgO tom, jak sladký spánek budeme mít po šálku kávy, rozhoduje podle vědců ze Stanfordovy univerzity to, jestli patříme mezi tzv. „skřivany“, kteří vstávají brzo ráno a chodí brzy spát, nebo ponocující „sovy“. Zatímco první skupině může kofein narušit spánek, sovy jsou vůči němu mnohem odolnější. Vědci tak rozdělili konzumenty kávy do dvou základních chronotypů, které se shodují s lidovým dělením na dva druhy ptactva.

Vědci prováděli výzkum na padesáti dobrovolnících z řad vysokoškoláků, kteří si během jednoho týdne vedli evidenci kofeinových nápojů, kterými se během dne povzbudili. Možná by tě překvapilo, že mezi nápoje obsahující kofein patří kromě kávy i Coca Cola, pravý čaj, Pepsi Cola. Vysoký obsah kofeinu mají životabudiče jako Semtex, Kamikaze nebo Monster Energy, malé množství kofeinu najdeme i v čokoládě a kakau. Skutečnou koncentraci kofeinu v těle dobrovolníků zjistili vědci analýzami odebraných vzorků slin, kvalitu spánku zaznamenával náramek monitorující pohyb.

Na tom, ke kterému z chronotypů dobrovolníci patřili, závisely účinky kofeinu. Někteří se zbavili většiny kofeinu po několika hodinách, jiným koloval kofein z ranní kávy v krvi ještě pozdě večer. Výsledky dokázaly, že „sovám“ kofein sladký spánek téměř nenarušil, zatímco „skřivani“ nemohli usnout a v noci se budili. Výzkum bude zřejmě pokračovat, aby se ukázalo, jestli podobné zákonitosti platí i pro jiné věkové kategorie.

Jak víš ze školy, kofein patří mezi deriváty heterocyklu purinu, stejně jako například kyselina močová. Ať už patříš mezi skřivany nebo sovy, s konzumací kofeinu bys to neměl přehánět. Smrtelná dávka při orálním užití je 150 mg na kilogram váhy. Sám si tak můžeš spočítat, kolik šálků kávy by tě zabilo, pokud víš, že jeden šálek obsahuje průměrně 120 mg této látky.

Literatura:

  1. http://zpravy.rozhlas.cz/leonardo/clovek/_zprava/kofein-budi-skrivany--1030925 [cit. 21. 1. 2012].
  2. obrázek: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Roasted_coffee_beans.jpg