Kuchyňská věda

03 Kuchynska veda 01

Sada Kuchyňská věda nabízí 6 pokusů, které lze provést i doma za pomoci běžně dostupných materiálů. Vyzkoušíme si odstartovat raketu, vytvoříme chrlící sopku, napíšeme supertajnou zprávu, vyrobíme si sladké lízátko a další. Stojí však za to si tuto sadu kupovat nebo si vystačíte s vlastními materiály?

Pokusy ze sady Kuchyňská věda jsou jednoduché a efektní. Můžeme si je vyzkoušet doma s menšími dětmi. Pokud jsou v rámci pokusu použity chemikálie s nebezpečnými vlastnostmi splňujícími normu ČSN EN 71- 4 Bezpečnost hraček nebo běžně prodejné, je při provádění pokusu doma třeba pečlivý dozor dospělé osoby (rodiče). Dále je možné je využít pro mladší žáky na prvním stupni ZŠ, nebo jako jednoduché pokusy do hodiny pro žáky druhého stupně ZŠ.

Na všechny pokusy si vystačíte s běžně dostupnými materiály, proto se převážná většina z těchto pokusů dá provést i bez zakoupení této sady. V článku uvádím odkazy na webové stránky, kde najdete jejich alternativní provedení. Pokud si však sadu Kuchyňská věda rozhodneme zakoupit (350–390 Kč / leden 2021), určitě oceníme vytištěné postupy, u kterých jsou také vysvětleny principy pokusů a uvedeny další zajímavosti.

Sada obsahuje: 1x raketku; 1x malý odměrný válec; 1x malou lžičku; 1x umělohmotný model sopky; 1x štětec; 2x špejle; 1x drát; 2x zinkové plátky; 1x LCD hodinky; 8x záznamové formuláře na otisky prstů; 8x formuláře na tajné záznamy; 1x kuchyňskou špiónskou podložku na vyvolávání otisků prstů; 1x lepicí pásku.

kuchynska 02

Obrázek 2: Ukázka obsahu sady Kuchyňská věda

 

Potřebný materiál z kuchyně: ocet, jedlá soda (prášek do pečiva), potravinářské barvivo, prostředek na mytí nádobí, cukr, kukuřičný škrob, rybízový (grepový) džus, citrón, lžička, odměrka, vidličky, klíčky.

Na alternativní pokusy: mouka, nafukovací balónek, plastelína, LED dioda, lepicí páska, měkká tužka, sklenice.    

 

1) Octová raketka

Jedná se o pokus založený na reakci jedlé sody nebo kypřícího prášku s octem. Reakcí se uvolňuje plynný oxid uhličitý.

 

Kuchyňská věda:

Jedlou sodu (kypřicí prášek) nasypeme do otvoru v raketce a do malého odměrného válce nalijeme ocet. Po umístění raketky nad odměrný válec se soda  vysype do octa a reakcí vzniká oxid uhličitý, který nemá kam uniknout. Vzniká tak tlak, který raketku vystřelí do vzduchu.

Při zkoušce pokusu raketka opravdu vyletěla, bohužel nikdy ne moc vysoko.

 03 Kuchynska veda 03

Obrázek 3: Raketka

 

Alternativa – nafouknutí balónku:

Jedlou sodu (kypřicí prášek) dáme do balónku, který upevníme na hrdlo láhve s octem. Při vysypání sody do octa se uvolní tolik oxidu uhličitého, že se začne tlačit ven z lahve a nafoukne balónek http://fyzikalnipokusy.cz/1900/samonafukovaci-balonek             

03 Kuchynska veda 04 03 Kuchynska veda 05 03 Kuchynska veda 06

Obrázek 4: Samonafukovací balonek

 

2) Stolní sopka

Pokus, který je opět založený na reakci jedlé sody (nebo kypřícího prášku) s octem (popř. citrónovou šťávou).

 

Kuchyňská věda:

Do otvoru v umělohmotné sopce nasypeme jedlou sodu a kápnete prostředek na mytí nádobí. Můžeme přidat červené barvivo pro lepší efekt. Do směsi po lžičkách přidáváme ocet (nebo šťávu z citrónu). Reakcí vznikají bublinky oxidu uhličitého, které přetékají přes okraj a sopka tak „chrlí lávu“.

Pokus je efektní, ale umělohmotný model k němu není nezbytný.

 

kuchynska 07 kuchynska 08

 Obrázek 5: Sopka v kuchyni

 

Alternativa:

Vlastní model sopky. http://www.sikovny-cvrcek.cz/sopka-v-kuchyni-pokusy-pro-deti

Model sopky lze vyrobit z plastelíny, nebo použít obyčejnou sklenici. Do dutiny sopky můžeme přidat mouku pro efektivnější průběh chrlení.

 

03 Kuchynska veda 09 03 Kuchynska veda 10 03 Kuchynska veda 11

 Obrázek 6: Vlastní sopka v kuchyni

 

3) Továrna na bonbóny

 Vykrystalizování cukrového lízátka na špejli z přesyceného cukerného roztoku.

 

Kuchyňská věda:

Cukr rozpustíme v horké vodě, můžeme přidat potravinářské barvivo a aroma. Při přípravě roztoku cukru je uveden poměr cukr – voda 2:1. Špejli namočíme do horké vody a obalíme v cukru, necháme 6 hodin uschnout. Špejli obalenou cukrem upevníme kolíčky do vychladlého roztoku, tak, aby se nedotýkala stěn a dna sklenice s roztokem. Po pár dnech se nám na špejli vytvoří krystaly cukru – lízátko.

Z popisovaného roztoku se mi lízátko nevytvořilo.

 

Alternativa:

Vodu vaříme na vařiči a přidáváme cukr, dokud se rozpouští. Je uveden poměr cukr – voda 3:1. https://kousekdortu.cz/kandys/

 

kuchynska 12 kuchynska 13

 Obrázek 7: Je-li libo kousek dortu?

 

4) Kuchyňský detektiv – otisky prstů

Jedná se o snímání otisku prstů pomocí jemného prášku (kukuřičný škrob, kakaový prášek, grafitový prášek z tužky) a lepící pásky.  Lze zkoumat základní znaky papilárních linií na bříšcích prstů.

 

Kuchyňská věda:

Na podložku na vyvolání otisku prstu (naleznete v sadě Kuchyňská věda) otiskneme prst. Jemně štětcem naneseme kukuřičný škrob a přiložíme lepicí pásku. Na lepící pásce zůstane otisk prstu. Lepící pásku s otiskem nalepíme na připravenou kartičku s černým podkladem.

Podložky na vyvolání otisku prstu jsou v balení pouze 3 a získaný otisk na pásce není v dobré kvalitě.

 

kuchynska 14 03 Kuchynska veda 15

Obrázek 8: Kuchyňská věda - otisk prstu

 

Alternativa:

Vytvořit si vlastní databázi otisků prstů a sejmout otisky ze sklenice.

Měkkou tužkou silně kreslíme na papír na jednom místě. Ve vzniklém prášku si začerníme prst. Pak jej přitiskneme na lepící stranu průhledné lepicí pásky. Pásku s otiskem přilepíme na bílý papír. Otisky prstů jsou velmi dobře vidět.
Lze také sejmout otisky prstů ze sklenice. Sklenici potřeme kakaovým práškem a sejmeme otisk izolepou. Otisk prstu však není příliš kvalitní. http://vedajezabavasychrov.sweb.cz/Veda-otisky.HTML

kuchynska 15

 Obrázek 9: Vlastní otisky prstů

 

5) Kuchyňský špión – neviditelný inkoust

Reakcí zásadité sody na pečení a kyselého rybízového (grepového) džusu dochází k barevné reakci.

 

Kuchyňská věda:

Vodným roztokem jedlé sody nakreslíme na papír vzkaz, který po zaschnutí nebude vidět. Vzkaz se objeví po přetření papíru rybízovým džusem.

Přiložené papírky na tajné vzkazy jsou nahraditelné obyčejným papírem.

kuchynska 16

kuchynska 17

Obrázek 10: Jak vytvořit vlastní tajné písmo

 

Alternativa:

Stejný postup je možné provést na obyčejném papíře. https://www.thoughtco.com/make-your-own-invisible-ink-605973

kuchynska 18        kuchynska 19

Obrázek 11: Tajné písmo - alternativa

 

6) Ovocná baterie

Jedná se o vytvoření domácího galvanického článku, kdy elektrolyt tvoří citronová šťáva.

 

Kuchyňská věda:

Do každé poloviny citronu zapíchneme lžičku a zinkový plátek a spojíme je navzájem drátky. Vytvoří se nám tak galvanický článek (lžička a zinkový plátek – elektrody, citronová šťáva – elektrolyt). Vzniklý proud aktivuje zapojené hodinky.

Díky tomu, že v balení najdeme zinkové plátky, drátky i LCD hodinky, lze celý pokus rychle připravit.

 

kuchynska 21

 Obrázek 12: Citronová baterie

 

Alternativa:

Místo spuštění LCD hodinek lze např. rozsvítit LED diodu. Místo zinkového plátku lze využít pozinkovaný hřebík.

http://fyzikalnipokusy.cz/2206/citronova-baterie

https://casopisy.skaut.cz/skaut/809#p30

 

Datum: 10. 1. 2021

Autor sady Kuchyňská věda: 4M Industrial Development

Autor článku: Adriana Kabátová

 

Zdroje:

  1. Helmenstine, Anne Marie, Kitchen Science Experiments for Kids. ThoughtCo [online]. Aug. 28, 2020, [cit. 2021-01-19]. Dostupné z: https://www.thoughtco.com/kitchen-science-experiments-for-kids-604169
  2. Kabátová, Adriana. Ukázka obsahu sady Kuchyňská věda. Tento obrázek je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
  3. Kabátová, Adriana. Raketka. Tento obrázek je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
  4. Samonafukovací balónek. Sbírka fyzikálních pokusů: Termodynamika a mol. fyzika [online]. Praha: Katedra didaktiky fyziky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze, 2017 [cit. 2021-01-19]. Dostupné z: http://fyzikalnipokusy.cz/1900/samonafukovaci-balonek
  5. Sopka v kuchyni. Šikovný cvrček [online]. [cit. 2021-01-19]. Dostupné z: http://www.sikovny-cvrcek.cz/sopka-v-kuchyni-pokusy-pro-deti
  6. Kabátová, Adriana. Vlastní sopka v kuchyni. Tento obrázek je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
  7. Kandys. Je libo kousek dortu? [online]. [cit. 2021-01-19]. Dostupné z: https://kousekdortu.cz/kandys/
  8. Školní noviny. Kuchyňská věda - otisk prstu  [online]. Základní škola Vsetín-Sychrov [cit. 2021-01-19]. Dostupné z: http://vedajezabavasychrov.sweb.cz/Veda-otisky.HTML
  9. Kabátová, Adriana. Vlastní otisk prstů. Tento obrázek je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
  10. Anne Marie, Helmenstine. How to Make Your Own Invisible Ink. ThoughtCo. [online]. Aug. 26, 2020 [cit. 2021-01-19]. Dostupné z: https://www.thoughtco.com/make-your-own-invisible-ink-605973
  11. Kabátová, Adriana. Tajné písmo - alternativa. Tento obrázek je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
  12. Citronová baterie. Sbírka fyzikálních pokusů: Elektřina a magnetismus [online]. Praha: Katedra didaktiky fyziky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze [cit. 2021-01-19]. Dostupné z: http://fyzikalnipokusy.cz/2206/citronova-baterie
  13. 30-31 pokusy: Elektrická baterie na slanou vodu. Časopisy.skaut.cz [online]. 2017 [cit. 2021-01-19]. Dostupné z: https://casopisy.skaut.cz/skaut/809#p30

Chemie a světlo

02 Chemie svetlo 01 300x200

Inovativní didaktická souprava Chemie a světlo – Student je určena pro práci studentům základních a středních škol, ať už do samotné výuky laboratoří chemie, ke zpestření výuky přímo ve školních lavicích či jako zábavný výukový prostředek mimoškolních aktivit.

Cílem této soupravy je představit dětem přírodní vědy z jiného úhlu pohledu a prostřednictvím zábavných barevných a světelných pokusů jim umožnit co nejnázorněji pochopit vyučovanou látku na vlastnoručně prováděných pokusech.

Ke každému pokusu je přiložena návodová karta s detailním a srozumitelně napsaným postupem pro maximální usnadnění přípravy a samotné práce studentům. Obsah soupravy Chemie a světlo – Student je tedy navržen tak, aby vyhovoval aktuálním požadavkům bezpečnosti a aby provedení samotných pokusů bylo pro studenty co nejjednodušší. Pro efektivní práci je jeden kufr soupravy Student určen pro jednoho žáka či do dvojice.

Celá souprava je kompaktně sbalená v plastovém kufříku, návodové karty jsou zpracovány graficky i obsahově velmi pěkně a srozumitelně (Obrázek 1). Vždy je označeno, co je obsaženo v sadě a co musí učitel (student) připravit z vlastních zásob.

Pokusy jsou jednoduché a efektní, souprava je sestavena dle norem a je metodicky propojena s RVP. K sadě obdržíte příručku pro učitele. Doplňující informace lze vyčíst na přehledně vytvořeném webu.

 chemie a svetlo 02Obrázek 1: Návodové karty a příručky pro učitele

V sadě jsou obsaženy návody a chemikálie na tyto experimenty:
•    peroxyoxalátová chemiluminiscence,
•    experimenty s hydrogely (fluorescenčně obarvenými),
•    fotochemický modrotisk – kyanotypie,
•    fotosyntetický tisk,
•    pyroluminiscence,
•    pokusy s fosforescencí a fluorescencí.

Každý pokus  má kapacitu na 100–150 opakování (výjimkou je kyanotypie: 1000 A4 tisků a pyroluminiscene: 50 opakování). Sama jsem si vyzkoušela jednoduchý pokus s pyroluminiscenční směsí (roztok trimethyl-boritanu v methanolu). Na Obrázku 2 vidíte hoření tekutiny v kalíšku (vlevo) a „tančící“ plamen par ve sklenici (uprostřed a vpravo):

chemie a svetlo 03 chemie a svetlo 04 chemie a svetlo 05

Obrázek 2: Pyroluminiscence trimethyl-boritanu v methanolu

Celkově se mi zpracování sady moc líbí, vše je pečlivě označeno a vyladěno. Jako učitel bych jistě pro sadu našla uplatnění a pomohla tím zvýšit zájem studentů o chemii. Přesto však mám jeden faktický poznatek, nebo spíše poznámku k zamyšlení.

Celková cena této sady uvedená v e-shopu je 7 999 Kč (9 679 Kč včetně DPH a dopravy). Pro zajímavost jsem vyhledala přibližné ceny chemikálií a pomůcek v sadě, kdyby si ji člověk chtěl sestavit sám. Vše je uvedeno v Tabulce 1.

Tabulka 1: Porovnání cen chemikálií 

 

Cena (Kč)

Hmotnost (g)

Hmotnost v soupravě (g, ml)

Cena za množství v soupravě

Dodavatel

2-ethylimidazol

           677 Kč

100

12

     81 Kč

Sigma-aldrich

Močovina

           438 Kč

500

25

     22 Kč

P-lab

Karbamidperoxid

           580 Kč

100

5

     29 Kč

Sigma-aldrich

Hlinitan strontnatý dop. Eu

             99 Kč

10

25

   248 Kč

partykostym.cz

Rhodamin B

        1 340 Kč

25

0.7

     38 Kč

Sigma-aldrich

Eosin Y

        1 340 Kč

10

0.7

     94 Kč

Sigma-aldrich

Fluorescein

           350 Kč

25

0.7

     10 Kč

Lach-ner

Methyloranž

           150 Kč

10

0.7

     11 Kč

Lach-ner

Kumarin 7

           805 Kč

50

0.7

     11 Kč

Sigma-aldrich

Ethylimidazol

           677 Kč

100

0.7

       5 Kč

Sigma-aldrich

Kurkuma

             17 Kč

20

0.7

       1 Kč

supermarket

Divanillyl-oxalát

nenalezeno

nenalezeno

12.5

      -  

Triethyl-citrát

           799 Kč

1000

500

   400 Kč

Fichema

Polyvinylalkohol

             80 Kč

1000

500

     40 Kč

Sigma-aldrich

Akátové dřevo

              -  

0

krabička

      -  

Parky lesy

Kaštanová kůra

              -  

0

krabička

      -  

Parky lesy

Borax

           125 Kč

500

215

     54 Kč

Lach-ner

Kys. boritá

           225 Kč

1000

100

     23 Kč

Lach-ner

Kys. citronová

           158 Kč

1000

150

     24 Kč

Lach-ner

Lugolův roztok

           145 Kč

250

120

     70 Kč

Lach-ner

Trimethyl-boritan

           731 Kč

250

150

   439 Kč

Sigma-aldrich

Methanol

           100 Kč

1000

150

     15 Kč

Lach-ner

Malé váhy

           195 Kč

-

-

   195 Kč

Heureka

UV lampa (4 W)

           259 Kč

-

-

   259 Kč

Heureka

Hliníkové kalíšky (od svíček)

             30 Kč

-

12

     30 Kč

supermarket

Plastové zkumavky

           435 Kč

1000 ks

30

     13 Kč

P-lab

Plastový box na chemikálie

           300 Kč

-

-

   300 Kč

Heureka

Celková cena za celá balení chemikálií: cca 10 000 Kč. Tolik tedy musíte investovat, kdybyste si produkty chtěli koupit sami v nejmenších možných baleních. Vystačí vám však na několik obdobných sad.

Přepočítáme-li cenu chemikálií na množství, které máme v krabici, dojdeme k částce 2 400 Kč, což už je značně odlišné a představuje na první pohled úsporu.

ALE… Přičteme-li opravdu krásné zpracování, štítky, návody, web a velké množství času, které by učitel sháněním chemikálií strávil, rozhodně se tato sada vyplatí. Nehledě na nutnost syntézy nebo náhrady divanillyl-oxalátu, který jsem ani pod systematickým názvem nenašla nikde ke koupi.

Jelikož je téma luminiscence obsahem mého doktorátu, musím se pozastavit nad vymezením některých pojmů. Student na střední škole tím asi tolik ovlivněn nebude, nicméně ráda uvádím věci vždy na pravou míru a nespoléhám na to, že „většina studentů nikdy nepůjde tak moc do detailu.“ Uvádím to zde pouze jako poznámku k zamyšlení, jelikož tyto definice nejsou jednotné, což mi osobně dost vadí a preferuji proto nejlogičtější variantu vysvětlení.

Na luminiscenci se můžeme dívat z pohledu dějů při emisi a excitaci. Z fyzikálního hlediska může návrat elektronu z excitovaného stavu proběhnout buď za změny spinu elektronu a multiplicity (většinou singlet-triplet) nebo bez. Bavíme se o fluorescenci (zářivý přechod bez změny multiplicity) nebo o fosforescenci (zářivý přechod se změnou multiplicity). Takto se dělí luminiscence např. dle Lakowicze4.

Z hlediska jiného děje excitace, můžeme luminiscenci klasifikovat na fotoluminiscenci, chemiluminiscenci, triboluminiscenci, radioluminiscenci apod. Tedy dle způsobu, jakým byla látka excitována.

Nejčastěji se vysvětlují fluorescence a fosforescence na příkladu fotoluminiscence (excitace fotonem). A proto často dochází k tomu, že fluorescenci a fosforescenci řadíme pouze pod kategorii fotoluminiscence, logicky však ke změnám multiplicity může docházet nezávisle na způsobu excitace.

Bohužel toto, svým způsobem zavádějící rozdělení, kdy jsou fluorescence a fosforescence uvedeny jako děje spadající jen pod fotoluminiscenci, můžeme najít v často citované knize B. Valeura5.  I tady však nemůžeme řadit fluorescenci, fosforescenci a např. chemiluminiscenci vedle sebe. V případě textů k této sadě je naznačeno, že fluorescence a fosforescence stojí vedle chemi- a pyro- a bioluminiscence. Ale fluorescenční a fosforescenční děje probíhají i v rámci chemi- a pyroluminiscence, stejně tak u bioluminiscence a ostatních.

Za sebe tedy rozhodně udílím kladné hodnocení. Doporučuji ji všem středoškolským učitelům. Máte-li dostatek finančních prostředků, tato sada se určitě stane oblíbenou pomůckou vašich studentů.

Zdroje:

1. Erigo. Souprava Chemie a světlo – Studenthttps://www.chemieasvetlo.cz/soupravy/souprava-student/.

2. Jarošová, Petra. Návodové karty a příručky pro učitel. Tento obrázek je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

3.  Jarošová, Petra.  Pyroluminiscence trimethyl-boritanu v methanolu. Tento obrázek je publikován pod licencí Creative Commons Uveďte původ- Zachovejte licenci 3.0 Česká republika.

4. LAKOWICZ, Joseph R. Principles of fluorescence spectroscopy. 2nd ed. Moskva: Mir, 1986.

5. VALEUR, Bernard. Molecular fluorescence: principles and applications. New York: Wiley-VCH, c2002. ISBN 352729919X.

 

Jak studentům názorně vysvětlit, že molekuly nejsou placaté?

Tvary molekul PCl5

Jedním z klíčových poznatků, který by měl každý učitel chemie svým žákům předat, je uvědomění si toho, že atomy v molekulách mají určité prostorové uspořádání. A to navzdory tomu, že jejich strukturní vzorce obvykle píšeme na rovnou desku tabule. Při výuce mohou jako pomůcky umožňující názornou demonstraci reálné geometrie molekul posloužit nejrůznější modely nebo stavebnice. Upřímnou recenzi na jednu z nich, konkrétně na molekulovou stavebnici od firmy Molymod, Vám nabízíme v tomto článku.

Porozumění skutečnosti, že molekuly nejsou placaté jako na papíře a zároveň i pochopení toho, že má molekulární struktura zpravidla zcela zásadní vliv na fyzikální a chemické vlastnosti látek, je jedním ze základních pilířů hlubšího vhledu do chemie jako takové. Díky těmto principům lze velmi srozumitelně objasnit celou řadu chemicko-fyzikálních dějů a zákonitostí.

tvary molekul cerny tvary molekul modry tvary molekul cerveny

  Obr. 1: Molekulové modely methanu CH4, amoniaku NH3 a vody H2O

Za tímto účelem se právě nabízí možnost využití předem sestavených modelů nebo nejrůznějších molekulových stavebnic. Výhodou je bezesporu již zmíněná názornost. Ne každý žák má totiž tak dobrou prostorovou představivost, aby si dokázal uspořádání atomů a geometrii molekuly ve své hlavě správně vizualizovat jen na základě slovního popisu nebo pomocí obrázku. Pokud má student v ruce hmotný model, jenž si může osahat a prohlédnout z různých úhlů, tak je pro něj proces utváření si představy o tvaru dané molekuly jistě snadnější a rychlejší.

Jednou z komerčně dostupných molekulových stavebnic je výše zmiňovaná sada vyrobená firmou Molymod nazvaná Tvary molekul (Shapes of Molecules). Po otevření plastové krabice na nás nejprve vykoukne soupis dílků obsažených v této sadě (v angličtině) a také letáček, kde najdete stručný popis ostatních setů nabízených společností Molymod (také psáno anglicky). Pod nimi uvidíte, že box je přepážkami rozdělený do čtyř částí (viz Obr. 2). V první se nachází 8 součástek v odlišných barvách. Tyto kuličky s otvory představují centrální atomy molekul s různým prostorovým uspořádáním (lineární, trigonální, tetraedrické atd.). Další oddíl je naplněn šedými dílky, které znázorňují kovalentní chemické vazby (26 kusů). Ty lze spojit s centrálními atomy. Na druhý konec těchto vazeb lze připevnit menší kuličky představující atomy vodíku (bílé, 13 kusů), fluoru (světle zelené, 9 kusů) nebo chloru (tmavě zelené, 7 kusů). Tyto díly jsou uloženy ve třetí části krabičky. Poslední oddíl obsahuje větší béžové kuličky představující volné elektronové páry (6 kusů) a k nim také béžové vazby vzniklé protonací elektronového páru (6 kusů). Pro připojení elektronového páru k centrálnímu atomu se používá malá bílá spojka (logicky rovněž 6 kusů). Pro snadnější opětovné rozložení sestavených modelů obsahujících tyto propojovací dílečky je přiložen speciální nástroj (celý obsah viz souhrnný Obr. 3).

tvary molekul molekul. sada uzavrena Tvary molekul molekul. sada otevrena

Obr. 2: Molekulová sada Tvary molekul od firmy Molymod

Tvary molekul barevné komponentyTvary molekul šedé komponenty

 

Tvary molekul dřevěné komponentyTvary molekul zelené komponenty

Obr. 3: Dílky obsažené v molekulovém setu

Jak již bylo řečeno ve výčtu obsažených součástek, z různobarevných centrálních atomů lze připojením vazeb s dalšími atomy, nebo přidáním elektronových párů sestavit modely odpovídající geometrii relativně velkého množství jednoduchých molekul. Jsou to jednak molekuly s lineární geometrií (hybridizace sp), jako je BeCl2. Dále molekuly s trigonálně planárním uspořádáním (hybridizace sp2), kam spadá např. fluorid boritý BF3. Potom jsou to molekuly s tetraedrickou geometrií, jako je methan CH4 a samozřejmě také molekulové tvary od tetraedru odvozené. Sem můžeme zařadit molekulu amoniaku NH3 ve tvaru trojboké pyramidy nebo lomenou molekulu vody H2O (případně i jejich protonované formy, tj. amonný kation NH4+ a oxoniový kation H3O+). Dále je možné sestavit molekulu ve tvaru trigonální bipyramidy (hybridizace sp3d1), což je např. chlorid fosforečný PCl5. Poslední ve výčtu je geometrie oktaedrická (hybridizace sp3d2), kam spadá fluorid sírový SF6. Stejně jako v případě tetraedrického uspořádání (jako u zmíněného amoniaku a vody) lze pomocí této stavebnice zkonstruovat i tvary odvozené od trojboké dvojpyramidy, oktaedru či trojúhelníku.

Tvary molekul trigonálně planární molekuly BF3Tvary molekul lineární BeCl2  

Obr. 4: Modely lineární molekuly BeCl2 a trigonálně planární molekuly BF3

Tvary molekul SF6Tvary molekul PCl5  

Obr. 5: Modely molekul chloridu fosforečného PCl5 a fluoridu sírového SF6

Za výhody tohoto setu považuji především to, že jsou sestavené modely poměrně veliké (délka šedého dílku představujícího vazbu je 4 cm) a je tak na nich dobře pozorovatelné uspořádání atomů (respektive tvar molekuly). Na stavebnici též oceňuji to, že mi připadá celkem odolná a také to, že jdou jednotlivé díly bez obtíží spojovat i rozpojovat (velikostně si spojnice dobře odpovídají). Dále je z estetického a praktického hlediska vhodně zvolené, jak jsou od sebe barevně odlišené centrální atomy (černý uhlík, žlutá síra atd.). Za přednost by se patrně dalo označit i to, že sada obsahuje volné elektronové páry, protože to bohužel rozhodně není u podobných molekulových stavebnic pravidlem.
Co by šlo této molekulové stavebnici vytknout je pravděpodobně to, že vzhledem k její ceně by člověk mohl očekávat větší množství atomů, ze kterých by pak bylo možné sestavit i trochu složitější molekuly, například organické. Jistě nelze předpokládat, že vVám tato sada umožní sestavit třeba molekulu cyklohexanu (na to neobsahuje dostatek sp3 atomů). Takto zkrátka tento konkrétní set nebyl koncipován. Stavebnice obsahuje sadu základních centrálních atomů pro možnost sestavení modelů všech obvyklých tvarů jednoduchých anorganických molekul a je potřeba připustit, že tento účel může plnit velice dobře.
Pokud vás tato molekulová stavebnice zaujala, je možné ji objednat například na webových stránkách Učební pomůcky a mikroskopy doktora
K. Martyčáka: https://www.ucebnipomucky.net/.